Aplicacions de la Intel·ligència Artificial a les empreses

Blog ABAST

Aplicacions de la Intel·ligència Artificial a les empreses

21 de novembre de 2022

Cada vegada són més les empreses que en la seva transformació digital s’estan recolzant en la Intel·ligència Artificial per aconseguir més optimització en els seus processos o extreure informació de més valor de les seves dades. L’ús de tecnologies que incorporen IA s’ha estès els darrers anys i en aquest article volem fer un repàs de quins són els principals àmbits en els quals la Intel·ligència Artificial ofereix noves solucions o millora les existents, proporcionant a les organitzacions avantatges competitius, reducció de costos o més excel·lència i seguretat en les seves operacions.

Per Abast

El món empresarial està en constant evolució i un dels principals motius és el desenvolupament tecnològic. L’avenç de les noves tecnologies que agrupem sota el concepte “Intel·ligència Artificial” és una tendència clara i cada vegada són més les aplicacions possibles que tenen aquestes a les empreses, oferint noves possibilitats d’innovació o millora.

Segons el darrer informe realitzat per IDC sobre el paper de la Intel·ligència Artificial en la digitalització, el 91% de les empreses espanyoles creu que la IA ajudarà en els seus objectius de creixement, encara que actualment el seu ús és al 22%. Així mateix, altres informes com el de Morning Consult, eleven aquesta xifra en un 45%.

Aquests estudis assenyalen que les raons que més motiven la seva implementació són la necessitat de reduir costos i automatitzar processos clau i els avenços tecnològics que fan l’ús d’IA cada cop més accessible. A més de l’automatització i la millora de processos i tasques, altres aplicacions de la Intel·ligència Artificial poden ser detectar patrons, aprendre amb l’experiència, anticipar-se als problemes abans que passin o transformar les dades en informació de valor.

Hi ha un cúmul de pràctiques on l’aplicació de la IA ens permet aconseguir millors rendiments. Aquests que a continuació expliquem són els àmbits en què l’ús de la Intel·ligència Artificial ja ha assolit un nivell de maduresa que en facilita la incorporació a qualsevol tipus d’organització. Per a tots ells, des de ABAST oferim solucions als nostres clients.

IA aplicada a l’analítica de negoci

La intel·ligència artificial està transformant els negocis en la presa de decisions . Una de les primeres àrees en què les empreses van començar a introduir la IA va ser en els seus projectes de BI i analítica amb la utilització de tècniques de machine learning i deep learning .

Mitjançant l’optimització matemàtica i l’ analítica predictiva vam treure el màxim profit de les dades, que permet una presa de decisions més exitosa per part de l’empresa i adquirir un avantatge competitiu davant dels competidors.

L’ús del maching learning en eines d’anàlisi predictiva faciliten el descobriment de noves tendències i patrons que permeten pronosticar de manera ràpida i fiable comportaments o esdeveniments futurs.

La nostra àrea de Business Intelligence ofereix des de fa molt de temps solucions dels nostres diferents Partners tecnològics com Microsoft , Oracle , SAP , QLIK , que, com a líders al mercat, incorporen ja tecnologies d’IA a les seves eines i plataformes analítiques.

IA aplicada a les relacions amb els clients

Les funcionalitats de la IA a les interaccions amb els clients permeten augmentar la comunicació i millorar l’experiència del client. La tecnologia aconsegueix imitar accions humanes permetent més rendibilitat i eficiència en el servei prestat a través de software.

D’una banda, tenim els Assistents Virtuals o chatbots basats en el reconeixement del llenguatge natural perquè els usuaris puguin resoldre dubtes o gestionar serveis concrets i senzills que es puguin fer de forma automatitzada. Segons la seva aplicació, aquests assistents també es poden millorar amb altres serveis cognitius com el reconeixement de veu.

Altres solucions amb IA són capaces de crear recomanacions personalitzades de producte o servei per a cada client en particular dins del procés de compra amb web o mitjançant els agents, oferint així una millor experiència al client i un augment de les vendes.

Moltes de les solucions Microsoft Dynamics 365 que implementa la nostra àrea de solucions de Gestió Empresarial per a la gestió i iteracions amb els clients ja incorporen funcionalitats d’IA.

I per al desenvolupament de solucions més a mida, tant Microsoft, amb mòduls d’IA a Power Platform i els seus Azure Cognitive Services, com Oracle amb diferents mòduls i eines de IA dins de Oracle Cloud, ens ofereixen una plataforma per desenvolupar de forma ràpida i senzilla aplicacions que en treguin profit a aquestes tecnologies.

IA a l’automatització de processos

El software RPA ( Robotic Process Automation ) facilita l’automatització de tasques diàries, repetitives i amb un baix valor per part del treballador. Fins ara ens ha permès alliberar gran part de processos rutinaris molt ben definits i amb poca o cap presa de decisió, però volem arribar més lluny i poder executar processos molt més complexos, que requereixin estructurar informació heterogènia, tal com faria un humà de forma intel·ligent. Això ens ho permet la integració de la IA a l’RPA. Plataformes com la d’ UiPath , permeten a les empreses descobrir quins processos són susceptibles a ser automatitzats. El robot aprèn de la pantalla, decideix com fer-ho i finalment interactua amb les aplicacions. Així mateix, involucra, mesura i governa els usuaris augmentant l’eficiència, evitant errors i estalviant costos a les empreses.

D’altra banda, els ERP moderns no són aliens a l’ús d’intel·ligència artificial. La seva aplicació més habitual és per realitzar anàlisis predictives a partir de les dades del mateix ERP, cosa que ofereix grans avantatges a l’hora de planificar recursos o operacions financeres, però també hi ha altres usos més imaginatius que treuen partit a altres funcions d’IA que la tecnologia posa a la nostra disposició. Amb Microsoft Dynamics Business Central, per exemple, podem fer servir IA per configurar previsions de flux d’efectiu, per a previsions de vendes i inventari, o per predir quins cobraments poden endarrerir-se i refinar l’estratègia de cobrament, però des de Microsoft assenyalen altres casos d’èxit, com el d’una empresa que va utilitzar reconeixement intel·ligent d’imatges captades a través d’un dron per fer inventari i actualitzar les dades del seu estoc a l’ERP.

IA en la gestió de TI (operacions i suport)

L’ AIOps (Intel·ligència Artificial en Operacions de TI) barreja el big data, l’anàlisi i l’aprenentatge automàtic per simplificar la gestió d’operacions de TI, i així accelerar i automatitzar la resolució de problemes en entorns TI complexos.

Els principals fabricants de solucions TI ja incorporen a molts dels seus productes capacitats d’AIOps per proporcionar funcionalitats d’administració desatesa, amb auto detecció i autoresolució dels problemes més comuns. És el cas per exemple de la tecnologia HPE Infosight , utilitzada pels sistemes de computació i emmagatzematge de dades i les plataformes HCI d’HPE, o de les capacitats d’AIOps i ML que incorpora Oracle Autonomous Database .

A l’hora de monitoritzar infraestructures IT complexes, podem optar per exemple per Dynatrace , que detecta de manera contínua les anomalies de l’entorn i assenyala proactivament la causa arrel dels problemes gràcies a la IA. Així es possibilita la seva resolució abans que aquests impactin als serveis i es redueix dràsticament el temps invertit en el diagnòstic dels problemes.

L’ús d’IA i machine learning també permet que solucions ITSM ofereixin recomanacions als usuaris quan reporten una incidència o fan una petició. Així mateix, permeten implementar de forma eficient la gestió proactiva de problemes a partir de tota la informació registrada a la plataforma. Un exemple és Micro focus Service Management Automation X (SMAX), que incorpora l’anàlisi i l’aprenentatge automàtic per gaudir d’una gestió dels serveis avançada, senzilla i assequible, accelerant la productivitat dels agents, reduint els volums de tiquets, facilitant l’adopció de l’eina i augmentant la satisfacció dels usuaris

IA integrada a la Ciberseguretat

A mesura que els ciberatacs creixen en volum i complexitat, la intel·ligència artificial ajuda els professionals en seguretat a anticipar-se a les amenaces i així minimitzar els danys que poguessin ocasionar. El machine learning permet correlacionar esdeveniments i avaluar millor i simplificar el nombre d’alertes diàries, cosa que comporta una reducció notable dels temps de resposta.

Els tallafocs de nova generació amb Machine Learning, ML-NGFW, són una versió avançada del tallafocs tradicional que incorporen aprenentatge automàtic al nucli, convertint en proactiu el tallafocs d’un punt de control de seguretat. Els ML-NGFW prenen decisions d’autenticació basades en el context de l’usuari, el contingut i l’aplicació, i aprenen contínuament de grans quantitats de dades per detectar amenaces en múltiples fronts.

Com hem vist, la intel·ligència artificial està suposant un èxit en moltes empreses gràcies a la seva adaptabilitat, el seu desenvolupament continu i els avantatges que aporta.

Possiblement, t’has adonat llegint aquest article que potser ja estàs utilitzant la IA en el teu negoci sense adonar-te’n, o has pogut identificar necessitats no cobertes amb què la Intel·ligència Artificial podria ajudar-te.

Tu pots impulsar una àmplia gamma de decisions i accions per reduir costos i augmentar els ingressos amb IA. Nosaltres comptem amb una àmplia gamma de tecnologies totalment a l’abast de la vostra organització. Si vols saber com et podem ajudar des de ABAST, no dubtis en contactar amb nosaltres.

Últims posts publicats al Blog d'ABAST

Observabilitat en IT: més enllà de la monitorització tradicional

Al món de les TI, la paraula “observabilitat” està guanyant cada vegada més protagonisme. Però què la diferència realment del monitoratge tradicional? En aquest article…
Leer más

Microsoft Fabric: La Plataforma que simplifica la Inteligencia de Negocios y el Análisis de Datos

En la actualidad, las empresas tienen más datos que nunca, y la clave del éxito está en saber aprovechar toda esa información para tomar decisiones…
Leer más

Hiperautomatització i IA: El valor d’un model de govern estratègic

En un entorn empresarial on l'eficiència i l'agilitat són fonamentals, la hiperautomatització i la intel·ligència artificial (IA) estan revolucionant la manera com les organitzacions optimitzen…
Leer más

Registration

Forgotten Password?